Nastavení navigace a pár dalších rad

27.05.2019 13:40
Zde přinášíme několik užitečných rad, hlavně pro začátečníky.
 
Pro uznání projeté trasy je třeba po dojezdu do cíle odevzdat záznam trasy. Tu si pořadatelé stáhnou z vaší navigace. 
 
Záznam trasy může být ve více souborech. Ideální jsou denní záznamy se vzdáleností trasových bodu max. 300m.
 
 

Ve zkratce uvádíme doporučené nastavení pro navigace Garmin:

 

Prošlé trasy

  1. Záznam prošlé trasy -> Záznam, ukazovat na mapě
    Na displeji se vykresluje prošlá trasa. Podle toho poznáte zda gps zaznamenává.
  2. Způsob záznamu - > Vzdálenost -> Interval nastavte na 300m (pro závod stačí)
    Navigace zaznamená každých 300m trasový bod. Je to nepřesné ale pro splnění pravidel postačující.
    Druhou možností je záznam automaticky (Automaticky -> Interval normální) Pak navigace zaznamená bod při každé změně směru, takže v případě zatáčky udělá bodu více, v případě rovinky pouze na začátku a na konci. Je to přesný záznam a vzhledem k délce závodu by neměl zaplnit paměť. Je ale náročnější na spotřebu energie. (ideální pro fajnšmekry, kteří rádi analyzují prošlé trasyy
  3. Automatická archivace -> Denně
    Navigace vytvoří o půlnoci archivní soubor do kterého uloží prošlou trasu a začne vytvářet nový soubor. Každý den je pak uložen v samostatném souboru (pokud navigaci vypnete před půlnocí archivní soubor se vytvoří ráno po zapnutí navigace)
  4. Color -> barva zaznamenané trasy 
    Pouze doporučení, nemá vliv na záznam. Vyberte barvu, která nekoliduje s jinými značeními - fialová hranice, turistické značení tras,...)
 

Systém

  1. Typ baterie -> zvolte zda používáte alkalické nebo lithiové baterie, má vliv na zobrazení stavu baterie
 

Mapa

  1. Orientace -> Trasa nahoře
    Zobrazuje trasu rovně před vámi a mapa se otáčí dle vašeho směru (mapa tedy není zorientovaná, situace na mapě odpovídá skutečnosti)
  2. Datová pole
    nastavte takový počet polí, abyste neměli zbytečně překrytou mapu (dle velikosti displeje 2-4)
  3. Mapové podklady
    vypněte všechny mapy a nechte zapnuté akorát ty, které potřebujete (ČR popř. ješte PL). Čím více zapnutých map tím větší spotřeba
   

Zobrazení

  1. Prodleva podsvícení -> zvolte kratší časový úsek např.15sec
    Čas po který se zapne podsvícení displeje při dotyku obrazovky nebo stisku tlačítka. Ve dne, kdy je posvícení naplno je vhodné zvolit krátký úsek, při jízdě v noci je naopak možné nastavit minimální podsvit a nechat zapnuto 
       
Pro úsporu baterie také vypněte všechny ANT senzory, pokud je nepoužíváte (snímač tepu, kadence,..)  
       

Datové pole 

Zvolte takový počet datových polí, aby zbytečně nepřekrývaly mapu (2-4). Já používám u Dakoty 4 pole - baterie, vzdálenost k cíli, narm.výška, odchylka od kurzu. Ostatní vyčtu z cyklopočítače.
Na displeji doporučuji dát údaj Odchylka od kurzu. Údaj zobrazuje jak daleko (v metrech) jste odchýleni od určené trasy. 
Z údaje lze rychle zjistit, zda jste nesjeli z trasy popř.zda držíte správný kurz v místě kde není jasná cesta (např.po louce).
 

Baterie

Toto je info spíše pro nováčky. Ostřílení borci mají otestované různe typy baterií a variant nabíjení.
Pokud nechcete bádat na poslední chvíli, mohu dát tyto rady z dlouholetých zkušeností:
 
Lithiové baterie
Nízká váha (poloviční oproti alkalickým), velký výkon (kapacita 3000 - 3500mAh), vyšší cena, netrpí samovybíjením (vyrdží až 10let, takže když zbudou po závodu tak se neztratí).
Používám pouze Energizer Ultimate Lithium, cena cca 45-50Kč/kus. V Dakota 20 vydrží cca 22hod, ale dostal jsem se i na den a půl. Kalkuluji 2 baterie/den + rezerva. Pozor, toto se liší podle typu navigace a nastavení !!!!
Používám i v čelovce a předním světle.
 
Alkalické baterie
Mají malý výkon, vysokou váhu. Nedoporučuji.
 
NiMh nabíjecí
Výkonem se blíží lithiovkám a lze je po závodu znovu použít. Jejich cena se tedy může zdát příznivější, ale počítejte s větším počtem baterií, takže vstupní investice je vyšší.
Baterie jsou výrazně těžší a potřebujete jich více, navíc celou cestu vezete i vybité baterie.   
Při trasování jsem kalkuloval 2 sady baterií na den (na jistotu).
 
Závěrem 
Ze zkušeností mám nejlepší výsledky s Energizer Ultimate Lithium. Je možné zvolit i jiné lithiové baterie, ale zvolte pouze prověřené značky a recenze ostřílených závodníků. Už jsme se setkali s naprostou spokojeností s levnými bateriemi, ale také se špatnými výsledky značkových baterií.
Jednou jsem na závod koupil Varty a zdaleka nedosahovaly výsledků jako Energizer. 
Nemáte-li zkušenosti, zvolte jistotu a nelaborujte. Historky o dokupování baterií během závodu jsou zábavné jen pro posluchače :-)